8 دلیل جهت اثبات خوب نبودن کراس‌فیت برای ام ام ای

8 دلیل جهت اثبات خوب نبودن کراس‌فیت برای ام ام ای

با اینکه امروزه اثبات شده است که دیگر کراس‌فیت برای ام ام ای مناسب نیست اما این روش ورزشی هنوز به عنوان یکی از محبوب ترین فعالیت‌های بدنی در باشگاه‌ها محسوب می‌شود. کراس‌فیت (CrossFit) در برگیرنده بسیاری از ورزش‌ها می‌باشد و همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از افراد از طریق این ورزش با تمرینات وزنه برداری آشنا شوند. با افزایش محبوبیت CrossFit در بین ورزشکاران به تدریج این ورزش وارد تمرینات MMA شد. برخی از ورزشکاران معتقد هستند که کراسفت برای ام ام ای یک تمرین تکمیلی می‌باشد. با این حال به نظر بسیاری از کارشناسان MMA این تمرین علاوه بر اینکه فایده ای برای ام ام ای نداشته است بلکه به ورزشکاران ضرر هم می‌رساند. تمرین CrossFit با ترکیب برخی از حرکات فیزیولوژیکی بدن را آماده می‌کند، به عبارتی دیگر اینگونه تمرین‌ها قادر به بهینه‌سازی بدن برای MMA از نظر قدرت و سرعت نیستند. قبل از اینکه دلایل خوب نبودن تمرینات CrossFit برای MMA را با یکدیگر بررسی کنیم ابتدا CrossFit را معرفی خواهیم کرد.

 

مسابقات MMA

بیشتر بدایند: بهترین رژیم غذایی برای مبارزان MMA 

 

8 دلیل جهت اثبات خوب نبودن کراس‌ فیت برای ام ام ای

تمرینات کراس‌فیت با تمرینات کراس‌فیت برای ام ام ای کاملا تفاوت دارد. اکثر ورزشکاران در مسابقات CrossFit از تمرینات روزانه و برنامه ریزی شده ای کمک می گیرند. بنابراین تمرینات CrossFit به نیاز های بدنی ورزشکاران در مسابقات CrossFit پاسخ می دهد. اگر بخواهیم یک تعریف جامع برای CrossFit داشته باشیم، کراس‌فیت به مجموعه تمرینات روزانه ای گفته می شود که به صورت کاملا تصادفی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. البته این ورزش گاها در مدت زمانی خاص برای افزایش قدرت بدنی نیز استفاده می شود. برخی از ورزشکاران از این موضوع سوء برداشت می کنند و تصور دارند که CrossFit می تواند برای افزایش قدرت بدنی نیز مفید باشد. برای اینکه این سوء تفاهم برای همیشه از بین برود در ادامه 8 دلیل خوب نبودن CrossFit برای ام ام ای را با هم بررسی خواهیم کرد.

 

1-کراس‌ فیت سبب کاهش سیستم انرژی بدن خواهد شد

برنامه های روزانه کراس‌فیت برای ام ام ای معمولا در مدت زمان کوتاه و سریع انجام می شود. این موضوع سبب افزایش ضربان قلب و همچنین خستگی زیادی خواهد شد. یک مبارز MMA برای اینکه بدن خود را از نظر فیزیولوژیکی آماده کند، اغلب از تمرینات قدرتی با شدت کم استفاده می کند. تمرینات قدرتی با شدت کم سبب می شود تا بدن مبارز به شرایط بهینه (آماده برای مسابقه) نزدیک شود. زمانی که شما از تمرینات کراس‌فیت برای ام ام ای استفاده می کنید، ابتدا کار خود را با تمرینات هوازی آغاز می‌کنید. شدت تمرینات هوازی و انرژی لازم برای آنها کاملا ناپایدار می‌باشند. بنابراین زمانی که شما تمرینات هوازی انجام می‌دهید بخشی از انرژی شما گرفته خواهد شد. سپس با انرژی باقی مانده خود تمرینات اصلی MMA را انجام خواهید داد. البته ناگفته نماند از انرژی باقی مانده شما مجبورید تا بخش از انرژی خود را به تمرینات هوازی انتهایی اختصاص دهید. این موضوع عملکرد و شدت تمرینات اصلی MMA را کاهش می دهد.

 

خستگی زیاد در تمرینات CrossFit

 

2-کراس‌ فیت توان شما را بهبود نمی‌بخشد

شما در کراس‌فیت از تمرین‌های مختلف قدرتی مانند پرش، وزنه برداری، ددلیفت و تمرین توپ استفاده می‌کنید. آیا این تمرینات هوازی قدرت شما را بهبود نمی‌بخشد؟ بله این تمرینات قدرتی هستند اما قدرت و سرعت شما را بهبود نخواهند داد. دو دلیل عمده برای اثبات این موضوع عبارتند از:

  1. تمرین CrossFit به بدن شما اجازه استراحت کردن نمی دهد.
  2. تمرینات روزانه بخشی از قدرت شما را می‌گیرد و اغلب سبب افزایش ضربان قلب شما خواهد شد.

تمرین کراس‌فیت برای آزمایش قدرت کاربرد دارد و قادر به افزایش و توسعه آن نمی‌باشد. بهبود توان بدن به ریکاوری بین ست‌های تمرین نیاز دارد. به عنوان مثال: در یک تمرین سنگین شامل 3 اسکات و 4 پرش عمودی به ترتیب 3 و 2 دقیقه استراحت بین هر ست نیاز می باشد. شاید این سوال را مطرح کنید که چرا بهبود توان در MMA اهمیت دارد؟ در مسابقات MMA واکنش‌های سریع و قدرتمند می‌تواند سبب برتری شما نسبت به حریفانتان شود. بنابراین بهبود توان بدن اهمیت زیادی دارد.

 

3-عدم تناسب هوازی در ورزش کراس‌ فیت

همانطور که در دلیل شماره 1 گفته شد، کراس‌فیت بر روی ضربان قلب شما تاثیر می گذارد. در حقیقت قلب را نیز مانند دیگر ماهیچه ها می توان پرورش داد. تمرینات قلب باید با شدت کمتری انجام شود تا بتواند در بین راند ها و یا درگیری های فیزیکی خون بیشتری را به صورت موثر پمپاژ کند. CrossFit با افزایش ضربان قلب و تمرینات با شدت بالا مانع از بهبود عملکرد آن در مسابقات MMA خواهد شد. بنابراین هر چقدر که از نظر هوازی تناسب بهتری داشته باشید در مبارزات دیرتر از نفس خواهید افتاد.

 

4-تمرینات کراس فیت روزانه حداکثر قدرت را بهبود نمی بخشد

در دلیل شماره دو به طور کامل درباره عدم بهبود قدرت (توان) در تمرینات کراس‌فیت صحبت شد. در حقیقت تمرینات CrossFit به حداکثر قدرت توجهی ندارد و یا اگر هم دارد در بین ست های تمرین استراحت کافی وجود ندارد. بنابراین در تمرینات روزانه CrossFit علاوه بر اینکه قدرت شما بهبود پیدا نمی کند بلکه خسته نیز خواهید شد. با افزایش ست ها و تکرار های کمتر شما می توانید شدت تمرینات را افزایش دهید. در نهایت با افزایش شدت تمرینات شما می توانید حداکثر قدرت را بهبود ببخشید.

 

بهبود قدرت

 

5-CrossFit تمرینات قدرتی را بهبود نمی دهد

در کراس‌فیت تمرینات قدرتی زیادی به صورت پلایومتریک (مانند: پرش، پرتاب، وزنه برداری و ...) انجام می شود. با توجه به نحوه اجرای تمرینات CrossFit بهبود حداکثر توان اتفاق نمی افتد. به عبارت دیگر در تمرینات روزانه (WOD) استقامت و قدرت حداکثر در بدن ورزشکار شکل نخواهد کرد دلیل این موضوع نیز نحوه انجام این تمرینات می باشد. این تمرینات برای سوزاندن چربی بسیار مفید می‌باشند. به عبارت ساده‌تر تمرینات CrossFit به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری را مصرف کنید.

 

6-تمرینات کراس‌ فیت برای مسابقات MMA مناسب نیستند

تمرینات کراس‌فیت برای ام ام ای  مناسب نمی باشند. هر تمرینی که در باشگاه ها انجام می شود، لزوما نباید برای MMA نیز مناسب باشند. برخی از تمرینات ممکن است برای برخی از ورزشکاران موثر باشد و عملکرد آنها را بهبود ببخشد. بنابراین نمی توان گفت که تمرینات CrossFit برای تمامی ورزشکاران MMA مناسب می باشد. در حقیقت ورزشکاران MMA باید شرایط خاص خوبی را داشته باشند. به طور کلی یک مبارز MMA باید از قدرت بندی و سرعت بالایی برخوردار باشد که تمرینات CrossFit این شرایط را برای مبارزان MMA فراهم نمی کنند. زمانی که قصد دارید تمرینات غیر تخصصی مانند کراس‌فیت را انجام دهید، باید هدف گذاری کنید. به عبارت دیگر ببینید قصد دارید سرعت خود را افزایش دهید، وزن کم کنید و یا قدرت خود را بهبود ببخشید. انجام تمرینات تصادفی نمی تواند به طور کلی به شما در یک ورزش تخصصی کمک کند. توصیه می شود که از تمرینات قدرتی مناسبی برای بهبود حداکثر توان خود در مسابقات MMA کمک بگیرید.

 

تمرینات با توپ CrossFit

 

7-کراس‌ فیت یک تمرین دوره ای نیست

برای بهبود حداکثر توان بهتر است که با نزدیک شدن به مبارزه دست از تمرینات کراس‌فیت بردارید و کاملا به تمرینات تخصصی MMA بپردازید. تمرینات CrossFit هیچ برنامه ریزی را در نظر نمی گیرد. در حقیقت تمرینات تصادفی CrossFit ورزشکار را در یک مدار طاقت فرسا قرار می دهد. این به معنی این نیست که ورزشکاران در کراس‌فیت برنامه ریزی نمی کنند اما این دوره تمرین یک رویکرد کاملا بد را برای ورزشکاران به همراه دارد. تمرینات تخصصی MMA باید از ابتدای کار شروع شود و با نزدیک شدن به مبارزه شدت این تمرینات افزایش پیدا کند. تمرینات تخصصی MMA یک روش میانه است. آماده سازی بدن و عضله سازی به صورت همزمان در این تمرینات رشد می کنند. بنابراین توصیه می شود که از ابتدا به تمرینات تخصصی MMA بپردازید و از تمرینات غیرتخصصی مانند CrossFit خودداری کنید. تمرینات تخصصی MMA را می توان شبیه یک قیف در نظر گرفت. هر چقدر که شما به مبارزه نزدیک تر خواهید شد، شدت تمرینات نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

تمرینات تخصصی MMA شبیه به یک قیف است

 

8-تمرین کراس فیت باعث خستگی بیشتر ورزشکاران خواهد شد

همانطور که قبلا اشاره شد، تمرینات کراس‌فیت به عنوان تمرینات تکمیلی در کنار تمرینات تخصصی MMA انجام می شود. این موضوع به هیچ عنوان نباید فراموش شود که تمرینات CrossFit صرفا تمرینات تکمیلی هستند و نباید با انجام بیش از حد آنها بدن خود را خسته کنید. خستگی زیاد سبب ایجاد تداخل در برنامه های تمرینی تخصصی MMA خواهد شد. تداخل در برنامه تمرینی MMA سبب کاهش عملکرد ورزشکار خواهد شد. همانطور که می‌دانید، اجرای CrossFit روزانه و تصادفی به هیچ عنوان به حداکثر قدرت شما کمک نخواهد کرد. انجام تمرینات روزانه (WOD) تنها برای شما خستگی را به همراه خواهد داشت. اگر بخواهیم رو راست باشیم تمرینات تصادفی CrossFit شما را به یک مبارز حرفه ای MMA تبدیل نخواهد کرد. استفاده از این دسته تمرینات به هیچ عنوان در دراز مدت توصیه نمی شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر شما می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. متخصصان ما با تمرینات حرفه ای MMA به شما در بهبود حداکثر توان خود کمک خواهند کرد.

 

در عوض چه کار هایی باید انجام دهیم ؟

تاکنون با دلایل عملکرد نامناسب کراس‌فیت آشنا شدید اما این مقاله بدون راه حال کامل نخواهد شد. تمرینات قدرتی MMA به ورزشکاران این رشته کمک می کند تا برای توسعه حداکثر توان و سرعت خود برنامه ریزی کنند. تمرکز مبارزان حرفه ای MMA باید بر روی توسعه تمرینات هوازی و تمرینات تخصصی MMA باشد. از مهمترین تمرینات قدرتی و تخصصی MMA می توان به کار با کیسه، برخی از تمرینات بوکس و ... اشاره کرد. اگر حجم تمرینات بسیار زیاد شد، شما می توانید از تمرینات غیر تخصصی مانند CrossFit کمک بگیرید. تمرینات هوازی که در CrossFit مطرح شد باید اصلاح شوند و یا با روش دیگری انجام شود. به طور مثال در بین انجام ست های CrossFit مدت زمان استراحت بیشتر شود. با نزدیک شدن به مبارزات MMA مدت زمان استراحت ورزشکاران کاهش می‌یابد و در عوض شدت انجام تمرینات تخصصی MMA افزایش پیدا می کند. متخصصان MMA به هیچ عنوان توصیه نمی کنند که از CrossFit در تمرینات MMA استفاده شود.

 

نتیجه گیری

کراس‌فیت یکی از فعالیت های بدنی در باشگاه ها است که از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. ورزشکاران اگر می خواهند بدنی قدرتمند برای پیروزی در مبارزات MMA داشته باشند باید از تمرینات CrossFit خودداری کنند. در حقیقت این تمرینات با افزایش ضربان قلب و همچنین عدم ریکاوری صحیح، بدن شما را خسته خواهند کرد. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که به جای تمرینات غیر تخصصی از تمرینات تخصصی MMA استفاده کنید. امیدوارم که این مقاله توانسته باشد شما را با دلایل عدم کارایی کراس‌فیت برای ام ام ای آشنا کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصان ما ارتباط برقرار کنید.

شما هم می‌توانید نظر بدهید.

برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد شوید
مطالب مرتبط
آیا برای MMA باید جوجیتسو بلد باشیم؟
ام ام ای

آیا برای MMA باید جوجیتسو بلد باشیم؟

  • 1401/10/12

معمولا افرادی که قصد یادگیری MMA را دارند به این موضوع فکر میکنند که آیا برای یادگیری MMA باید جوجیت...

تاثیر MMA بر توانایی دفاع از خود
ام ام ای

تاثیر MMA بر توانایی دفاع از خود

  • 1402/02/12

MMA مخفف Mixed Martial Arts است. یک ورزش رزمی تمام تماس است. قوانین استفاده از تکنیک های ضربه زدن و...

آشنایی با ورزش ام‌ام‌ای زنان
ام ام ای

آشنایی با ورزش ام‌ام‌ای زنان

  • 1402/03/28

  هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) یک ورزش رزمی مبارزه‌ای است که شامل ضربات، گریپلینگ و نبرد زم...

بهترین رژیم غذایی برای مبارزان MMA
ام ام ای

بهترین رژیم غذایی برای مبارزان MMA

  • 1401/11/10

تغذیه یا رژیم غذایی مناسب و اصولی یکی از موضوعات مهمی است که هر ورزشکار در طول زندگی خود باید در نظر...

8 دلیل جهت اثبات خوب نبودن کراس‌فیت برای ام ام ای
ام ام ای

8 دلیل جهت اثبات خوب نبودن کراس‌فیت برای ام ام ای

  • 1402/09/04

با اینکه امروزه اثبات شده است که دیگر کراس‌فیت برای ام ام ای مناسب نیست اما این روش و...

کشتی یا جوجیتسو برزیلی کدام برای ام ام ای بهتر است؟
ام ام ای

کشتی یا جوجیتسو برزیلی کدام برای ام ام ای بهتر است؟

  • 1402/03/09

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌ای که بین کشتی و جوجیتسو برزیلی، کدامیک برای ام ام ای بهتر...